Az éves amerikai focikupa nagy verseny: nem csak a foci, hanem a reklám világában is. Mivel érik el kirobbanó sikereiket a Super Bowl reklámok?
Gion Zsófi írása a Super Bowl reklámokról.
Mivel köztudottan kimagasló nézettségnek örvend a kupadöntő, ezért a legnagyobb ügynökségek harcolnak a fél perces helyekért egy-egy reklámblokkban. A nagy alkalomra egyedi reklámok készülnek, régebben az is hagyomány volt, hogy ezeket csak a döntő napján lehetett megtekinteni. Ma azonban a videómegosztó oldalaknak hála, még napokkal a nagy esemény után is lehet válogatni, kinek melyik szpot a kedvence. Persze nem babra megy a játék: aki a legnépszerűbb reklámot mutatja be, azé a dicsőség.
Egy fél perc a kupadöntő reklámblokkjában dollármilliókba kerül, ezért innovatív, kimagaslóan kreatív, váratlan fordulatokra számítunk – hiába. Az adbowl.com oldalon többféle szűrő segítségével láthatjuk a már magas népszerűségnek örvendő reklámokat. Ha csak a Top 10 listát tekintjük, meglepő, hogy a legklasszikusabb reklámfogások érték el a legnagyobb sikert. Például majdnem a videók fele a reklám általános iskolájára épít: szerethető, ha van benne kutya, vagy nő, vagy gyerek. A legjobb mindhárom egyszerre. Kutyás videóból a tízes listán rögtön három is szerepel: az első helyeken. Tényleg ez a jól bevált fogás veszi le még mindig a közönséget a lábáról? Hol a pimasz, incselkedő, akár zavarba ejtő humor?
Érthető, hogy egy elég széles publikumot ölel fel az esemény, ezért biztosra mennek az ügynökségek. Azért csak eljön majd az ideje, amikor meg merik ugrani a kreativitás következő lépcsőfokát. Idén is az egyik legsikeresebb szpot a Volkswagen kutyás reklámja lett. Két legyet egy csapásra: először megmosolyogjuk a tündéri fogyókúrázó ebet, majd egy gyors váltást követően, mint bennfentesek örülünk az inszájdernek, a tavalyi Darth Vaderes poén folytatódik! A kérdés csak az, hogy vajon még hányszor lehet ezt elsütni?
Picit csalódás, hogy csak a jól bevált recept szerinti reklámok népszerűek, és nem is igazán igyekeznek elrugaszkodni a bevált és megszokott reklámsémáktól az alkotók. Kíváncsian várjuk az időt, mikor a reklámok (és az emberek) elunják a cuki kutyákat és gyerekeket. Kiderülhet, vajon tényleg ezek lennének egy reklám "sikertényezői"?
Gion Zsófi
The Dog Strikes Back: 2012 Volkswagen Game Day Commercial: