Rejtett kamerás reklámkampány Ausztráliából.
Az Ausztrál Nemzeti Bank (National Australian Bank, NAB) nemrégiben indította „őszinteségi kísérlet” kampánysorozatát, melynek eredményeit később közzétették a Youtube-on. A NAB honlapján összegzi és magyarázza a kísérletek előzményeit, a kampány célját. A bank felvetése, miszerint az ausztrálok nagyon becsületesek és őszinték, így megérdemlik a bank által nyújtott hitelkártya-szolgáltatás igénybevételét. Számos kültéri „kísérletet” titokban forgattak, majd később azt feltöltötték a Youtube-ra.
Az első kísérletben azt vizsgálták, hogy az emberek helyesen cselekednek-e, ha több visszajárót kapnak, jelzik-e azt és visszaadják-e a pultosnak a pénzt? A NAB kávés standot telepített Melbourne egy forgalmas pontján -persze álnéven-, ahol a pultos feladata az volt, hogy minden egyes tranzakció folyamán 5 dollárral többet adjon vissza. Mindenki visszaadta a pénzt! Amikor a pultos durván és sértően viselkedett, akkor is 91%-a a vásárlóknak visszaszolgáltatta a többlet visszajárót.
A második kísérletben a bank pénzzel teli pénztárcákat hagyott Sydney utcáin, és meglepő, az emberek 88%-ban visszajuttatták azt közelben lévő tulajdonosának.
Az utolsó kísérletben a NAB embere egy forgalmas Melbourne-i utcán figyelmetlenül kiejtett zsebéből 20 dollárt - az emberek 95%-a adta vissza a pénzt jogos tulajdonosának.
A kampányt a Clemenger BBDO Melbourne keltette életre, akik korábban már szerveztek sikeres Break Up kampányt a NAB-nak, mellyel a Cannes Lions Fesztiválon a PR Grand Prix díjat is elnyerték.
(reklámguru)