Márkatörténeti rovatunk első állomása a ZARA rövid bemutatása, marketingstratégiájának megismerése.
Globális jelenléte és bevételi eredményei alapján ma már a világ legnagyobb divat-kiskereskedelmi cége a spanyol Inditex csoport, melyet 1975-ben alapított Amancio Ortega Gaona, aki jelenleg Spanyolország egyik leggazdagabb embere. A gazdasági válság ellenére is, a csoport folyamatos növekedést mutatott, az idén több üzlet megnyitására is sor került. 2006-ban a csoport bevételei már meghaladták európai riválisának, a H&M-nek pénzügyi eredményeit is, sőt 2009-ben pedig a GAP vállalatát is felül tudta múlni az Inditex, már több üzlettel van jelen a piacon, mint a GAP. 2011 elején több mint 5050 értékesítési hellyel rendelkezett 77 országban.
A csoport portfóliójának legismertebb márkája a Zara. (A portfólióba tartozó márkák még: Bershka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Uterqüe)
A márka fő erőssége a cég üzleti stratégiájában rejlik, amely a régóta kiváló hatékonyságát bizonyító gyártási és elosztási rendszerben keresendő, illetve a folyamatosan megújuló, kreatív design terveknek köszönhető. A cég nem szervezi ki gyártását, így sokkal hamarabb képes a változó vevői igényekre és a divattrendekre reagálni A Zara USP-je (egyedi terméktulajdonsága), hogy nagyon rövid idő alatt létrehoznak egy új, jó minőségű kollekciót, kiváló elosztási rendszerüknek köszönhetően gyorsan eljuttatják az értékesítési pontokra, ahol az új kollekció csak 4 hétig pihen a polcokon, majd új, a trendeknek megfelelő kollekció követi azt. Amennyiben egy termék nem hozza a várt eredményeket, azt azonnal kilistázzák és megszüntetik az árusítását.
A Zara saját bevallása szerint a „legszokatlanabb stratégiát” követi, a zero advertsising elvét, míg a piacon résztvevő kiskereskedelmi cégek bevételeiknek átlagosan 3,5%-át költik reklámozásra, addig az Inditex csoport mindössze 0,3%-ot áldoz reklámkiadásokra. A cég például szinte semmit nem költ ATL-re (kivétel a nyomtatott sajtó), inkább új áruházak, üzletek megnyitásába fekteti pénzét, illetve a termék-promóciókban lát eredményességet.
A Zara megfizethető áron kínálja divattermékeit, emellett könnyen elérhetővé teszi értékesítési csatornáin keresztül a vevői igények által keresett és legújabb trendeknek megfelelő termékeit.
Azért azt nem mondhatjuk - így a Zara sem -, hogy nem kell reklám, főleg, ami felkelti az emberek figyelmét. A cég leginkább az értékesítési helyek, áruházak, üzletek közvetlen környezetében és in-store jelenik meg vizuális kommunikációval. Látványos kirakat-dekorációk, stílusos és jól átlátható eladótér, kreatív képek és plakátok jellemzik a kommunikációt.
A filozófiájuk a jelek szerint működik; a vállalat sikerének egyik bizonyítéka, hogy lehetséges egy nagy márkát úgy is építeni, hogy elég annyit adni magunkból, amennyit a vásárlónk látni és észlelni akar, elég az eladás helyén minimális kommunikációval vásárlási impulzust gerjeszteni vagy legalábbis a figyelmet felkelteni!
Sydney, ZARA áruház megnyitó.
(reklámguru)